Performance Suspension

Individuellt anpassade dämpare

Den bästa stötdämparen kan bara fungera om den är anpassad till användningsområdet. Wilbers är angelägen om att förstå precis vad kunden behöver i detalj, för att kunna producera just den dämparen som behövs för att optimera körupplevelsen och känslan för fordonet. I vår e-butik eller i direkt dialog med våra kunder efterfrågar vi både förarens och passagerarens vikt, den vanliga packningens vikt och naturligtvis det planerade användningsområdet, väg eller terräng, touring, sportig körstil eller racing. Detta gäller alla stötdämpare, även den prisförmånliga Ecoline. Med all denna data kan Wilbers beräkna passande shimsning och rätt fjäderkonstant under produktionen. Även en sänkning eller höjning av sitthöjden är inga problem för Wilbers.

Listan må kännas skrämmande, men den är rätt enkel att ta sig igenom:

Edition: det finns två grundfärger att välja ifrån som kostar lika mycket, Blueline och Blackline. Skillnaden här är fjädern som antingen är blå eller svart. Dessutom finns det en ytterliggare option som heter Nightline där allt är svart – men denna har en extra kostnad på 490kr.

Det finns även möjligheten att få fjädern lackad i vilken RAL färg som helst mot extrakostand (450kr).

Sitthöjd: Wilbers erbjuder att höja samt sänka din motorcykel helt gratis. Måtten du kan välja här syftar på den äkta sitthöjden, inte dämparens längd. Står det exempelvis +25mm, så kommer sätet att hamna 25mm högre än original. Wilbers har då provad dessa sänkningar respektive höjningar och garanterar att ingenting tar i. Vid stora förändringar, exempelvis -80mm på en BMW R 1200 GS, så ska även gaffelfjädrarna samt sidstödet kortas och centerstödet kan i vissa fall behövas tas bort helt. Allt det kan vi fixa åt dig på NCCR i Hälsningland. Hör av dig ifall den höjningen/säkningen du söker inte finns i menyn.

Fjäderförspänning: alla Wilbers stötdämpare kommer med justerbar fjäderförspänning som justeras med en haknyckel på dämparen. Men ibland kan det vara krångligt att komma åt eller du byter ofta mellan att åka solo och ta med passagerare och eller baggage. Då kan det vara skönt att ställa in fjäderförspänningen enkelt med en mekanisk eller hydraulisk justerare.

  • hydraulisk: denna justerare är absoluta lyxen. Enkelt att justera med handen och ratten kan du fästa där su enklast kan komma åt. Justeringsområdet är vanligtvist 10mm. En extrakostnad på 1890kr tillkommer – men är minst sagt värd det om du ofta ändrar belastningen på din hoj.
    • justeringsrattens färg: det finns 4 olika färger att välja som i bilden bredvid visar, nämligen rör, blå, silver och svart

  • mekanisk (X-PA): denna lösning är lättare i vikt än den hydrauliska och erbjuder vanligtvist ett större justeringsområde på15mm. Fjäderförspänningen justeras då med en hylsnyckel som självklart ingår i leveransen. En extrakostnad på 1990kr tillkommer.
Hydraulisk
Mekanisk (X-PA)

Längdinställning +/- 5mm: inom motorsporten används gärna denna extra där stötdämparens ländg enkelt kan ändras +/- 5mm (alltså 10mm sammanlagt) för att ändra chassisgeometrin. Detta kan ge fördelar just i kurvor eller med olika tävlingsförare och är mycket enklare än att byta till en annan dämparlängd. Man får helt enkelt en extra faktor att leka med och för 490kr extrakostnad är det väl investerade pengar. Längdjusteringens utseende ser olika ut beroende på modellen.

Längdjustering +/-5mm

Förarens vikt: kanske lite mer invecklat än man tror. Du måste ange rätt vikt för att få en sjäder med rätt konstant för just din vikt. Vikten syftar på föraren inklusive alla skyddskläder, dvs. jacka, byxor, stövlar, hjälm, handskar. Enklast är om du tar på dig precis allt du brukar ha på dig när du kör och ställa dig på vågen. Alternativt kan du räkna din vanliga vikt plus ca. 10kg. Om du har något tungt permanent monterat på din hoj som inte är original så kan du plussa på den vikten här – men bara om det är permanent (tänk tunga skyddsbågar eller fastmonterade boxar)!

Passagerarens vikt: här gäller samma som för föraren. Vikten ska vara inklusive alla skyddskläder, hjälm, stövlar osv.

Packningens vikt: här anger du helt enkelt hur mycket packning du brukar ta med dig. Om du har något tungt permanent monterat på din hoj så kan du plussa på den vikten hos föraren (se ovan) – men bara om det är permanent!

Procentuella fördelningen: Här kan det vara lätt att tänka fel. Procenten måste du ange för att Wilbers ska kunna hitta en fjäder samt en shimsning som kompromissar bäst för dina vanor. Kör du bara solo, så är det enkelt. Har du antingen packning eller passagerare, så väljer du repektive procent. Men om du kör med både och så ska du tänka efter noga här: dra bort den tiden som du kör med både och från respektive. Ett exempel: Du kör hälften av tiden själv och hälften med din käraste bak på – då anger du passagerare 50%. Din kompis är singel men gillar att resa ibland – så han anger packning 30%. Din syster kör ibland med packning och ibland tar hon med sin nya pojkvän, men det blir bökigt med både karl och packning på hojen – så hon anger 20% packning och 10% passagerare. Din bror är helt hojtokig och reser med sin hoj rätt ofta där han gärna tar med sin käresta, men ibland åker de två även utan packning till glassbaren – så han anger 10% passagerare (åken till glassbaren), 20% packning (han reser själv), och 30% passagerare OCH packning (de åker på semester tillsammans). 10% + 20% + 30% är lika med 60% av tiden han kör, vilket betyder att han kör solo utan packning i 40%.

Körstil: välj helt enkelt det du brukar göra mest och som passar dig bäst. Touring, Sport touring, Sport eller Racing.

Användning: välj mellan Road, Road/Dirt Road, Dirt Road, Off Road, Road/Racetrack, Racetrack. Dirt Road syftar på vanliga grusvägar medan Off Road är verkligen ute i skogen. Road/Dirtroad är en kompromiss för den som vanligtvis kör både och. Road/Racetrack är för den väldigt sportiga föraren som ibland även tävlar på bana.

Självklart levereras WILBERS fjäderbenet färdigt för montage och i passande grundinställningar, för körglädje redan från första början.

I videon nedan kan du se hur en Wilbers stötdämpare byggs. Lägg märke till shimsningen (alla tunna brickor som mäts och sätts ihop i rätt ordning) som kommer vara anpassad till dina uppgifter och önskemål utöver rätta fjädern.