Performance Suspension

Birgit Krüper

Managing Director - Administration and Design

Birgit kör hoj sedan 80-talet. Hon är även ansvarig för designen av många av NCCR:s byggen och delarna vi utvecklar.

Hennes första motorcykel var en 1968 BMW R 50, en före detta polishoj från Frankrike som hade en /5 framgaffel, skärmar i rostfritt samt ett Hoske avgassystem – ett custom bygge redan i sin tid. Hon äger den än idag och håller just nu på att avsluta dess renovering. Lustigt i tider där gamla luftkylda BMW förvandlas till ikoner inom café racer världen.

Genom åren har hon korsat väg med många coola hojar som Nortons, Triumphs och till och med en Moto Guzzi Falcone. Genom ett Harley Sportster bygge hittade hon passionen för Erik Buell’s East Troy Twins och en 1996 S1 var hennes favorit i många år.

År 2001 var den sista rörrams Buell X1 med blåa grenrör ett must-have – så hon ägde samt körde en sådan följd av flera olika XB baserade byggen under Hillbilly-Motors tiden.

Buell 1125 var aldrig hennes grej, men när de första EBR 1190 levererades till NCCR hoppade hon på en SX och påstod att den kändes precis som en XB – så hon njöt av varje km hon kunde köra på denna skönhet.

Birgit äger fortfarande flera Buells vid sidan av sin BMW R 50 och älskar att köra längs med Hälsinglands grusvägar med sin Suzuki DR 350 SE.

Jens Krüper

Workshop - Customizing, Tuning and Suspension

Jens köpte sin första hoj, en 750 four K2 Honda i minst sagt dåligt skick, när han var 15 år gammal och konverterade den direkt med ett 823cc Yoshimura ”Bigbore” kit till ett riktigt bygge.
Efter att ha sett 1982 Freddy Spencer på en Honda 900 Bol’dor superbike köra nedför korkskruven i Laguna Seca på tv, så var han bara tvungen att skaffa sig ett högt aluminiumstyre samt en tjock Marzocchi gaffel för att sedan glida längs med vägarna som en av de första europeiska förarna med den totalt nya amerikanska superbike stilen.
År 1983 var det nästa logiska steget att köpa en begagnad SC01 Bol’dor från första serien som fick sig hela kittet inklusive Marchesini hjul och en komplett motortuning. Den förvandlades till en riktig road racer i superbike-stil som även användes lite inom dragracing – för första gången 1984 i Mantorp, Sverige.
Jens fastnade för Buell på 90-talet, vilket skulle visa sig vara hans stora passion. 2006 bjöds han in till Daytona av Steve Andersson där han var med i Buell:s egna raceteam vid lanseringen av Buell XBRR med Jeremy McWilliams. Åren 2010/2011 firade han 3 mästerskap med föraren Harald Kitsch i Pegasus raceteam.
East Troy Twins är fortfarande en stor del av hans dagliga arbete. Men under de senaste åren har även mer traditionella vintage modeller och café racers börjat fylla upp verkstaden.

Jens kör främst olika Buell byggen samt en Suzuki 350 dirtbike men även lite annat.

Julia Krüper

Sales - Product Development and Workshop

Julia föddes in i företaget och hennes första minne gällande motorcyklar är en tur i en Ural med sidovagn tillsammans med familjens hund. Dessutom älskade hon att vara den tjejen som skjutsades till skolan bakom sin mamma på en ombyggd Buell S1.

När hon var 12 år sålde hon sin första mc del, ett racing avgassystem till en Buell XB, på den legendariska Fighterama mc-mässan i Tyskland.

Hela familjen flyttade till Sverige 2006 och som 15-åring i ett främmande land stötte hon på många utmaningar. Idag pratar hon tyska, svenska och engelska flytande. Hennes studievägledare i 9:an föreslog att hon skulle bli mekaniker och plugga gymnasiet i Arvidsjaur i närheten av alla arktiska biltestanläggningar. Men istället för att följa i hennes föräldrars spår så gjorde hon sin egen grej. Hon pluggade naturvetenskap vid gymnasiet i Hudiksvall, flyttade först till Sundsvall för att göra sin kandidatexamen i laboratorievetenskap (hon är legitimerad biomedicinsk analytiker) och tog 2015 ut sin masterexamen i forensisk vetenskap vid Uppsala Universitet. Det nästa logiska steget i hennes vetenskapliga karriär var att doktorera inom analytisk kemi, men efter ett år visste hon att den abstrakta akademin inte var hennes kallelse och sa upp sig för att anta den nya utmaningen att göra det hon kunde bäst och älskade mest – att använda sina färdigheter för att skapa riktiga saker med sina händer med hjälp av vetenskap och teknologi.
Julia äger en Honda CB 400 N Café racer.

Pär Swedin

Sales - Import and Export

Pär föddes in i Harley Flatheads. Förr eller senare så var det bara logisk att han skulle insjukna i detta virus. Inte bara att han bor i Delsbo, byn där ”Mr. Flatheadpower” Anders Nygren finns, – nej, hans morfar som var skräddare hade även år 1977 köpt en 1946 WLC 45.

Och när Pär började sin utbildning till skräddare i sin morfars skrädderi 1985 så fanns hojen alltid där.

När han sydde på Delsbo dräktens olika delar som till exempel byxor och västar i skin så upptäckte han att det traditionella läderhantverket tilltalade honom och tyckte att det passade honom bäst.

År 1988, praktiserade han hos Krister Jung på Lejonkulans Läderhantverk i Stockholm för att lära sig om läderhantverkets specialiteter relaterade till motorcyklar.

Det var så det kom sig att Pär tog över både skrädderiet och Harley-Davidson Flathead när hans morfar dog 1999.

På NCCR är Pär mannen vid fronten; han vet vilket oljefilter som passar en 1979 Honda 750 DOHC och vilket förgasar-repairkit som kommer att få din Yamaha TR1 ut på vägarna igen. Och självklart – ifall du letar efter en vacker sadel, så är han mannen du ska prata med.

Pär kör sin Flathead, vad annars.