Performance Suspension

Wilbers Nivomat by ZF

Har man ägt en eller annan Volvo i sina dagar så är nog nivåregleringen bak inget främmande koncept. Men på en motorcykel? Det låter väl ändå lite spännande… Helt utan elektronik som kan gå sönder dessutom? Passageraren hoppar bara på och efter några gupp så har bakdämparen justerats till samma längd som utegångsläget – helt hydrauliskt. Om det låter för bra för att vara sant så kolla på videon nedan:

Wilbers har tillsammans med det tyska företaget ZF tagit fram deras LDC Nivomat som garanterar körglädje i alla lägen. ZF är en av de största leverantörerna inom bilindustrin och har sedan 1915 inte bara prodcucerat kugghjul till Zeppelinare utan allt från växellådor och kopplingar över axlar till olika fjädringskomponenter.

Wilbers LDC Nivomat är ett fullautomatiskt hydropneumatiskt nivåregleringssystem som aktiverar sig själv helt utan att föraren behöver ingripa. NIvåregleringen, anpassningen av både dämpning och fjäderkonstanten – alla funktioner i ett och samma hus och helt automatiskt!

Hur fungerar det?

  1. LDC Nivomat systemet är förkonfigurerat till att sjunka ihop så mycket som solonivåläget har definerats till (självklart anpassat till modell och individ, som det alltid är hos Wilbers) – vilket motsvarar ungefär 1/3 av fjädringsvägen. I detta läge erbjuder Nivomaten jämfört med vanliga stötdämpare för solokörning en reducerad fjäderkonstant samt dämpning vilket ger maximal komfort utan att gunga efter.
  2. Om man nu tar med en passagerare eller packar tungt så sjunker motorcykeln långt ner vilket förändrar chassisgeometrin negativt. Här skulle man då hos vanliga stötdämpare öka fjäderförspänningen för att kompensera nivåläget. Den egentligen nödvändiga anpassningen av fjäderkonstanten kan ju inte ske, eftersom vi skulle behöva byta till en hårdare fjäder vilket är helt opraktiskt i realiteten.
  3. Efter en färdsträcka på ca. 300 meter med passagerare eller packning har LDC Nivomaten helt hydrauliskt och utan elektronik anpassat sig igen till det definerade nivåläget genom att med hjälp av varje gupp pumpa olja från lågtryck- till högtryckkammaren.

LDC Nivomaten ersätter mono stötdämpare rakt av och ifall motorcykeln har dubbla bakdämpare så ersätts en sida av Nivomaten och den andra av en passande Wilbers Ecoline stötdämpare. Här delas dämpningen upp på Ecoline dämparen med stålspiralfjäder som tar en generella dämpnigen och Nivomaten som anpassar nivåläget och fjäderkonstanten samt hoppar in med extradämpning vid tung belastning – allt det helt automatiskt.

För mer detaljer samt en direkt jämförelse mellan vanliga stötsämpare och Nivomaten kan du läsa Wilbers Nivomat PDF genom att klicka på länken här eller bilden (broschyren är på tyska och engelska).

Hittills finns LDC Nivomat till en rad olika Harley-Davidsons (Road King, Electra Glide, Street Glide & Road Glide) samt enstaka BMW, Suzuki, Yamaha och Honda sen Wilbers egna lista 2020 här. Om du har frågor eller ifall din modell inte finns med så kan du alltid kontakta oss på NCCR AB.

Wilbers erbjuder även ett förmånligt kit där även Zero Friction gaffelfjädrar och olja ingår. Här visas Nivomaten i stereoutförandet, det vill säga Nivomaten plus Ecoline stötdämparen i Nightline edition för motorcycklar med dubbla bakdämpare.