Performance Suspension

Wilbers höj- och sänkningar

Wilbers filiosofi är att individuellt anpassa varje stötdämpare till föraren utan att det ska kosta extra. Det betyder att dämparen byggs inte bara efter din vikt, passagerare/packning, körstil osv. utan även efter din benlängd. Du ska kunna känna dig bekväm och säker i trafiken. För den längbente finns det höjnigar som ger mer körkomfort. För den kortbente finns det en mängd olika sänkningar så att du äntligen ska kunna sätta ner fötterna i backen vart du än stannar.

Wilbers kan sänka de allra flesta motorcyckelmodeller inklusive BMWs elektroniska ESA & ESA Dynamic, ESA Comfort och DDC. Här finns det möjlighet att sänka med hela till 80mm beroende på modell.

Alla WILBERS stötdämpare kan utan extrakostnad vid beställningen anpassas individuellt beroende på modell med mellan 15-35mm sänkning eller +25mm i sitthöjden. En 20 eller 35mm sänkning räcker dock inte alltid – det gäller främst de stora, höga Endurocyklarna där det finns lösningar som sänker mer.

Sänker du din motorcyckel mer än 30mm så är det alltid viktigt att sänka motorcykeln jämnt. Principiellt ska en professionell sänkning alltid genomföras jämnt både fram OCH bak för att bibehålla körbeteendet som tillverkaren tänkt – annars är det lätt att råka bygga en BMW R1200 GS långgafflare. Därför ska gaffelfjädrarna resp. främre dämparen anpassas i förhållande till bakdelen. Framdämpare sänks på samma sätt som bakdämparen medan gaffelfjädrar byts till kortare, här rekommenderar vi att uppgradera till Wilbers Zero Friction gaffelfjädrar.

Alla sänkningsmöjligheter är testade och godkända av tyska TÜV. Ingen har mer erfarenhet än Wilbers när det gäller sänkning och individanpassning av BMWs MC fjädring/stötdämpning. Därför vet vi precis vilka ytterligare arbeten, som exempelvis kortning av sidostöd eller borttagning av centralstöd som kan behövas och dessa kan vi på NCCR AB som certifierade Wilbers importör utföra åt dig på vår verkstad i Hälsingland.

Nedan kan du se några exempel på olika sänkningar:

  • BMW R 1200 GS Adventure (LC) | R12W: -35mm, -53mm, -80mm
  • BMW R 1250 GS | 1G13 (Wesa Dynamic Feedback): -35mm, -70mm
  • BMW R 1200 GS | R12: -25mm, -40mm, -50mm, -65mm, -75mm eller +15 mm +25mm
  • BMW R NineT Scrambler och Urban GS: -25mm eller +15mm, +30mm, +70mm
  • Harley-Davidson Street Bob FXBB | ST1: -20mm eller +20mm
  • KTM 690 Enduro | KTM 690 LC 4: -80mm
  • Triumph Tiger 1050 Sport | 115NG / NH01: – 25mm, -50mm

Nedan kan du se en video där Julia och Jens Krüper på NCCR AB diskuterar Wilbers sänkningar samt en vanlig gaffelservice på en Buell XB. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor.