Att hålla däcket ner på asfalten är nog det viktigaste i tävlingssammanhang. Att slita för mycket på däcken kan avgöra ett race.
Därför har Wilbers under 2020 tillsammas med sid racingförare Florian Alt på deras IDM Superbike utvecklat en ny, förbättrad konstruktion av sina tävlingsdämpare som de kallar för “Traction Control”. Tanken är att dämparen kan ge maximal prestation även under extrema förhållanden i tävlingar. Värmen som genereras när dämparen jobbar som hårdast förs bort medels frästa kylflänsar. Denna mer konstanta temperatur tillsammans med nya High-Flow ventiler garanterar en bättre respons och ökad kontroll över stötdämpningen.
På detta sätt kan kompressions- samt returdämpningen jobba bättre, föraren för mer grepp och däcken slits mindre. WIN – WIN – WIN!
Typ 643QRR bakdämpare
- Passar BMW S1000RR K67 samt M1000RR K66
- Fräst ur 7075-flygplansaluminium
- 22-steg Highspeed-kompressionsdämpning
- 22-steg Lowpeed-kompressionsdämpning
- 22-steg returdämpmnig
- X-PA mekanisk fjäderförspänning 15mm
Closed Cartridge C36RR
Wilbers har utvecklat passande cartridges som är fräst ur samma 7075-flygplansaluminium. Även här används bara de bästa komponenterna som Zero Friction gaffelfjädrar och SKF packboxar.
En passande styrdämpare som är färgkoordinerad kan ju inte skada heller, eller hur?