Wilbers WESA

WILBERS WESA (Wilbers Electronic Suspension Adjustment) är det modernaste fjädringstekniksystemet för uppgradering. Systemet tillåter föraren att anpassa fjädringssystemet under farten till varierande vägförhållanden i olika lägen genom en enkel knapptryckning. Den finns främst till BMW men även till Honda Goldwing samt KTM 1190 Adventure.

Självklart produceras alla WESA, precis som alla andra Wilbers stötdämpare, exakt enligt förarens individuella förutsättningar det vill säga förarvikt, eventuell vikt av passagerare samt packning tas hänsyn till när fjädern väljs och ställs in för det önskade användningsområdet. Även en ändring av sitthöjden är inget problem för Wilbers som kan både höja och sänka din BMW utan att ändra chassisgeometrin – och utan extra konstnader.

Wilbers WESA finns som uppgradering för BMWs orginala ESA och återanvänder den orginala stegmotorn så att alla funktioner bibehålls så som du är van. Skulle dina gamla dämpare alltså börja läcka så är det enkelt att byta till tyska kvalitetsdämpare som inte bara kommer med 5 års garanti utan som även kan tas isär och servas många år senare.

I samband med bytet till WESA rekommenderar vi att byta både fram och bak, framför allt om cykeln höjs eller sänks vilket är enkelt att göra utan extra kostnader. Alternativt kan gaffelfjädrarna kortas för att hojen inte ska bli en långgafflare. Vi på NCCR AB rekommenderar starkt Wilbers egna Zero Friction gaffelfjädrar och erbjuder även gaffelservice/tuning i olika utföranden samt reparationer av olika slag som utförs i vår egen verkstad i Hälsingland.

Bytet går till på det sättet att du beställer dämparen/dämparna/gaffelfjädrar och skickar in din/a gamla dämpare till oss i Hälsingland för att stegmotorn ska kopplas ihop med den nya Wilbers dämparen. Vi beställer då fjädringselementen i Tyskland där shimsningen och fjädern väljs enligt din vikt, önskad sitthöjd, packning/passagerare samt körstil för att få ut det bästa ur fjädringen för just dig. Allt monteras hos oss i Hälsingland och skickas sedan till dig.

WESA är inte lik WESA

Det finns självklart även här skillnader beroende på vad din BMW är utrustad med. Pricipiellt finns det 5 versioner: mini-WESA, WESA, Dynamic Feedback, Dynamic Comfort, och Dynamic DDC.

1. mini-WESA

Denna ”light” version av WESA är vanlig hos mindre BMW modeller, till exempel F800 serien. Det finns en enkel knapp på styret där föraren kan välja mellan 3 lägen (se bild). Desa modeller är omtyckta bland nybörjare och kortbenta personer så därför erbjuder Wilbers sänkningar med upp till 60mm (i andra fall även 80mm) utan extra kostnader, men det finns även höjningar för den långbente. Även den originala fjäderförspänningen återanvänds vilket gör ombyggnaden någor snällare mot plånboken.

2. WESA

”Vanliga” WESA är precis som beskriven i texten ovan och sitter i de äldra BMW med elektronisk fjädring. R1200 och R1250 serien, samt K1600 hade i början ”vanlig” ESA, men uppdaterades under 2010-talet till Dynamic Feedback eller Dynamic Comfort.

3. WESA Dynamic Feedback

När BMW kom ut med deras Skyhook fjädring var många som på moln. Tyvärr uppskattade inte alla den otroligt mjuka körupplevelsen utan tyckte att det saknades feedback från vägen. Varje gupp slukades av fjädringen och föraren kände ingenting. Här klev Wilbers in i bilden och utvecklade WESA Dynamic Feedback som låter föraren enkelt bestämma hur mycket feedback som är den perfekta körupplevelsen. Från Skyhook till sportmode i 22 klickar. Dessutom kan Wilbers sänka dessa stötdämpare upp till 70mm som exempelvis en BMW R 1200 GS LC.

4. WESA Dynamic Comfort

Modellserierna som BMW har utrustat med stötdämpare med elastomer faller i denna kategori. Elastomeren återanvänds av Wilbers när de bygger din individuellt anpassade dämpare. Dynamic Comfort kan sänkas med 30mm om så önskas. Ett exempel för denna kategori är den nya R 1250 RT (2019-).

5. WESA Dynamic DDC

Denna stötdämpare är utvecklad för att konstant anpassa sig till underlaget i tävlingssammanhang. Wilbers möjliggör nu att den dessutom är indiviuellt anpassad till din vikt, körstil etc. samt en sänkt sitthöjden om det behövs. DDC har monterats i sportserierna S1000 samt HP4.

Se Wilbers WESA PDF (på engelska och tyska) för en översikt över olika modeller antingen genom att följa länken eller klicka på bilden. Tveka inte att kontakta oss på NCCR AB om du har frågor!